Bernard van Beurden
"Alla Marcia"
In zijn 8e levensjaar speelde Bernard van Beurden (1933, Amsterdam) al viool en hij componeerde als elfjarige een werk voor viool en cello. Hij deed zijn studie aan het Amsterdams conservatorium in de vakken viool, altviool en compositie bij Rudolf Escher en Ton de Leeuw.
Daarna was hij zeven jaar producent en componist bij de omroep. Als muziekdocent en muziekpedagoog werkte hij aan het Vossiusgymnasium en aan de muziekschool in Amsterdam, de Theaterschool in Amsterdam en aan het conservatorium in Rotterdam. Hij was docent op talrijke workshops in Nederland alsook in Zweden, Duitsland, Polen, Frankrijk, Portugal en heeft zich sterk beziggehouden met de vernieuwing van het repertoire voor amateurs en het spelen daarvan.
Zijn oeuvre omvat kamermuziek, werken voor orkest en het toneel, een kameropera, maar vooral avant-gardistische werken voor harmonie- en fanfareorkesten in gedeeltelijk uitzonderlijke bezettingen. Zijn composities kun je horen in de Verenigde Staten van Amerika alsook in Japan.
In 1978 won hij met zijn radiofonisch oratorium BAJESMAF de RAI-prijs van de Prix Italia.
"De mars Alla Marcia is een mars die weliswaar geënt is op die van "Koninginnedag" maar aan de andere kant sterk afwijkt van wat je doorgaans te horen krijgt.
Stralende majeuraccoorden worden afgewisseld met dissonante samenklanken. Het ritme van de mars, gespeeld door de kleine en grote trom, (zoals dat in de conventionele mars ook het geval is) doet heel sterk denken aan het traditionele marsritme maar breekt soms ineens af of slaat een andere weg in.
Achter Alla Marcia kun je ook aanlopen maar steeds in een veranderende stemming."
(Bernard van Beurden)